Sunday, June 21, 2009

Alhamdulilah...

Photobucket
Bila mengenangkan nasib diri hari nih.... betapa lah bertuahnya manusia... (rakan-rakan yang serba ada).. melihat betapa wang ringgit boleh menhiburkan dan beri kepuasan untuk insan bergelar manusia... Senang benar memenuhi keperluan dan kemahuan yg yang diingini... tepuk dada tanya selera...
Tertanya pulak kekurangan diri sendiri.. sampai nak tukar hp baru yg murah pun tak mampu.. nasib baik la ade adik yang sanggup pinjamkan handphone.. Orang lain siap dah pakai handphone baru Blackberry curve la storm la..
Entah la, kadang2 tertanya plak.. manalah orang2 nih dapat duit banyak to afford this kind of luxury... Beli itu dan ini...Aku nih kerja siang malam... pun tak mampu lagi beli itu ini... macam mana? aku pun tak paham.. lalu pelik bin ajaib la kan... yelah hidup cuma sekali... Dan duit pun duit masing2 ... jadi suka hati mereka dan keluarga mereka lah nak buat ape...
Tapi syukur alhamdulilah... setakat hari nih masih mampu untuk makan apa2 yang teringin.... Bila bermuhasabah diri.. ada lagi orang yang masih tak mampu dapat apa yang kita2 dah ade dalam hidup.... ade jugak org yang tak mampu nak pakai pakaian berjenama... sedangkan nak makan jer pun ibarat kais pagi makan pagi.. kais petang makan petang....
Ada jugak yang hanya makan nasi dengan garam... sedangkan aku hari2 lauk bertukar-tukar kadang sampai terbuang membazir2... Ada yang baju raya yang setahun sekali itupun tak berganti.. sedangkan aku paling tidak ade jugak sepasang pakaian baru sedondon dengan hubby...
Ada yang nak tidur malam berbantal lengan.. sedangkan aku ade katil.. siap aircond.. pun tak tahu bersyukur... Ade yang tak mampu langsung pakai handphone.. sedangkan aku ade mampu jugak la pakai walaupun loan... Ade yang jalan berkaki ayam.. sedangkan aku tiap kali singgah kat kedai nampak kasut jer beli... dah berpasang2 kasut,... tak berpakai....
Ada yang .. komputer pun tak tahu ape.. internet lagi lah.,. nih aku satu hari komputer kena virus pun bising tak boleh main farmtown dkt fb...Ada nak keluar utk pg kerja jalan kaki.. ni aku ade kereta pun malas.. alasan jalan jem... Ada yang memang tak mampu untuk beli kereta.. nak beli basikal pun belum tentu.. sedangkan aku merasa jugak pakai kereta...atas courtesy ibubapaku..
Ade yang satu hari makan cuma sekali... ikat perut . yg aku plak.. satu peti ais penuh barang makan.. pun merungut takde benda yang nak dimakan...alasan sebab malas nak masak bahan mentah... Ade yang baju tak bertukar ganti berhari2... sedangkan aku bila keluar jer cakap takde baju.. alih-alih pakai baju yg sama.. alasan takde baju.. sedangkan sebelum keluar spent masa 30 minit tgk almari yang penuh dgn baju sampai tak tahu nak pakai yg mana satu... nak match dgn yg mana..
Kenapa aku selalu cari alasan? Sememangnya tuhan bagi keadilan untuk semua hambanya di muka bumi ni... Susah dan senang sebagai satu dugaan....
Syukur .. Alhamdulilah.. setakat hari nih... cukup sudah nikmat yang tuhan beri...Dapat merasa nikmat tidur... nikmat ade rezeki yg halal... nikmat ade keluarga ... nikmat ade suami yang baik... nikmat merasa makanan.. nikmat kasih sayang....nikmat tempat tinggal yang sempurna.. nikmat kesihatan... deria bau, deria pendengaran... deria penglihatan yang baik... "Aku bersyukur dengan nikmatMu Ya Allah"
Renung2 kan lah.. muhasabahlah diri... tak semestinya apa yang kita ada.. dan yang takde.. tuh kekurangan atau kelebihan kita.. tuh semua dugaan dari allah... Bila-bila masa ajer tuhan boleh ambil dari kita...
Bukan niat untuk berkhutbah, cuba betuli diri jua.. macam lirik lagu Too Phat, Alhamdulliah..
"Ucaplah Alhamdulilah bukannya sukar, kerna semua nak kaya atau besar tetap Allahuakbar"

No comments:

Post a Comment